Frequently Asked Questions

Algemene vragen over de service

Welke spullen halen jullie op?

Wij halen herbruikbare textielwaren op in al onze servicegebieden. Indien er daarnaast nog extra opties beschikbaar zijn voor jouw wijk (zoals boeken, elektronica en speelgoed), vind je deze in de app.

De maximale afmeting per doos of tas is 30 x 30 x 30 cm. Ook hanteren we een maximum gewicht van 10 kg per pakket.

We halen NOOIT op: stofzuigers, batterijen, meubels, lampen, printers, oud papier en/of vieze textielwaren.

Wat gebeurt er met mijn spullen?

Als de spullen nog in een goede staat zijn, worden deze hergebruikt via ons netwerk van duurzame partners. Denk hierbij bijvoorbeel lokale kringloopwinkels en partijen zoals Boekenbalie.

Indien blijkt dat de spullen niet meer kunnen worden hergebruikt, zorgen we ervoor dat deze gerecycled worden. De materialen waarvan de spullen zijn gemaakt zullen dan worden hergebruikt als grondstoffen. Dit is hoe we het milieu beschermen.

Hoe vaak kan ik een afspraak maken?

Je kunt een onbeperkt aantal keren gebruikmaken van onze dienst. De beschikbaarheid van tijdslots is afhankelijk van je regio en kan in de loop van de tijd veranderen. Check de app voor de actuele planning.

Uit milieuoverwegingen is het raadzaam om zoveel mogelijk spullen in één keer te verzamelen en tegelijkertijd aan te bieden. Op deze manier verminderen we onze ecologische voetafdruk door het terugbrengen van het aantal ritten.

Waar is jullie service beschikbaar?

Onze service is momenteel beschikbaar in:

- Amsterdam
- Arnhem
- Capelle
- Delft
- Den Haag
- Eindhoven
- Enschede
- Groningen
- Utrecht
- Rotterdam
- Schiedam

Help ons groeien door onze service aan te vragen bij je gemeente of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van toekomstige uitbreidingen.

Hoeveel pakketten kan ik aanbieden per pick-up? 

Het maximale aantal pakketten dat wij per pick-up kunnen ophalen, is afhankelijk van de beschikbare opslagruimte en de capaciteit van onze logistieke partners bij jou in de buurt.

Het nummer voor jouw specifieke locatie vind je in de app.

Instructies

Hoe werkt het?

Met Byewaste geniet je in 3 eenvoudige stappen van een opgeruimd huis:

  1. Sorteer je spullen
    Verzamel alle spullen die je een tweede leven wilt geven.
  2. Bereid het pakket voor
    Gebruik voor iedere categorie een aparte doos of tas (max. 30 x 30 x 30 cm & 10 kg). Gebruik pen en papier om de pakketten te labelen.
  3. Maak een afspraak
    Kies een geschikt ophaalmoment in onze mobiele- of web app en relax, wij zorgen voor de rest!


Let op
Waar je de spullen neer moet zetten op de ophaaldag verschilt per gemeente en woningsoort. Bekijk de instructies voor jouw woonplaats om ervoor te zorgen dat de pick-up goed verloopt.

Hoe verpak ik de items?

Verpak elke categorie afzonderlijk. Gebruik tassen tot 60 liter voor textiel en stevige dozen voor boeken, elektronica en speelgoed. Zorg ervoor dat elke doos niet meer dan 10 kg weegt en volledig gevuld is om verschuiving te voorkomen. Houd de afmetingen van de dozen binnen het maximale formaat van 30 x 30 x 30 cm. Label de pakket(ten) met pen en papier; vermeld 'Byewaste' en de categorie,  bevestig het label duidelijk zichtbaar aan de pakket(ten) en sluit ze goed af voor veilig transport.

Tip: Als je geen dozen beschikbaar hebt, hebben lokale supermarkten vaak extra dozen. Daarnaast kan je voor textiel ook vuilniszakken gebruiken.

Uitzonderingen

Het regent, wat nu?

Wanneer je pick-up niet vooraf door de inzamelaar werd geannuleerd, komen we gewoon langs je huis tijdens het gereserveerde tijdsblok.

Stop jouw spullen in dit geval in een waterbestendige doos of tas, zodat deze niet nat worden.

Tillen jullie spullen van de trap?

Vanwege de veiligheidsmaatregelen van onze inzamelingspartners mogen zij geen zware spullen van de trap dragen. Zij zijn in dit geval namelijk niet verzekerd voor ongelukken.

Zorg er daarom voor dat er op de ophaaldag iemand aanwezig is om te helpen met het dragen van de spullen, of breng deze vóór het gekozen tijdslot alvast naar beneden indien er geen lift aanwezig is in het gebouw.

Mijn spullen zijn niet opgehaald

Wat vervelend dat de pick-up niet goed is verlopen!

Lees onze instructies nogmaals door om te controleren of je de juiste stappen hebt gevolgd. Indien dit het geval is, meld je het incident aan onze klantenservice via info@byewaste.app.

Ik ervaar een probleem met de app

Vervelend dat je problemen ondervindt bij het gebruiken van onze app!

Stuur ons een mail met een gedetailleerde omschrijving van het probleem en het model telefoon dat je gebruikt (bijv. Samsung Galaxy S23). Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing.

Wanneer heb ik recht op terugbetaling?

Bij een betaalde pick-up behoud je het recht op terugbetaling bij annulering tot 24 uur voor het gekozen tijdslot. 

Bij latere annulering zijn we helaas genoodzaakt de kosten alsnog in rekening te brengen. Dit omdat we bij het regelen van de logistiek rekening hebben gehouden met jouw pick-up.

Indien de afspraak door een fout aan onze kant niet door kan gaan, krijg je de keuze tussen een alternatief ophaalmoment of terugbetaling.

Hoe kan ik Byewaste steunen?

Je kunt ons steunen door de service te delen met je buren, familie en vrienden of door het schrijven van een review op Trustpilot. Op deze manier help je ons meer mensen te overtuigen om gebruik te maken van onze service, en kunnen we meer voorwerpen redden van het afval!

Als je van Byewaste houdt, kun je ook doneren aan ons doel. Elk bedrag is welkom! Duurzaamheid ligt in onze handen.

We zijn enorm blij met je hulp!